Recenzija – Biljana Radosavljević, pedagog

Knjiga “Priroda deci pripoveda”  – upoznavanje prirode kroz dramski metod  autora Dušice Bojović je inspirativna knjiga za sve one koji se bave  decom predškolskog i mladjeg osnovnoškolskog uzrasta. To je priručnik za vaspitače, učitelje, pedagoge, a mogu je koristiti i roditelji  koji  žele da uče i intuiciju na polju vaspitavanja  svoje dece zamene osmišljenim planskim delovanjem. Dakle, ciljna grupa je prilično široka i raznovrsna.

Ljubav  prema dramskoj igri, poznavanje njenih mogućnosti i raznovsnih tehnika  i u ovoj knjizi Dušice Bojović  našli su prostor za korišćenje u vaspitno-obrazovnom radu. Dramski metod,  uz ponudjen materijal, pedagoški je opravdan i koristan i u radu sa decom u oblasti upoznavanja prirode i  učenja naučnih činjenica i zakonitosti.

U uvodnom delu  knjige autor  govori  o istraživačkom duhu dece, njihovom aktivnom odnosu prema svemu što ih okružuje, emocionalnom i intelektualnom doživljaju prema prirodim pojavama. Otkrivanje uzročno posledičnih veza i odnosa nije lak zadatak i potrebno je pronaći pravi metod rada

Dušica Bojović pronalazi mnogo sličnosti izmedju naučnog i dramskog procesa. Autor navodi prednosti i efekte primene  kreativno-dramskog metoda u funkciji prezentovanja naučnih cinjenica. U priči “Kako se mesec ugojio”  kroz primer dramskih formi plesa i pantomime, uz Betovenovu Mesečevu sonatu, deca putuju svetom prateci faze meseca.

Dete je od rodjenja obdareno mnogim moćima. Razdoblje detinjstva najbogatije je kreativnim potencijalima koje treba na najbolji način iskoristiti. Cilj vaspitanja jeste razvoj svih, pa i onih najskrivenijih  mogućnosti svakog deteta. Zadatak vaspitača, učitelja i pedagoga je da u sredini za učenje planira, pripremi i izazove dečije potencijale. Dušica Bojović je prepoznala  mogućnosti dramskog metoda u razvijanju dečijih potencijala  kao i njegove moći u  vaspitanju i obrazovanju dece.

Od svih oblika umetnosti deci je najbliza dramska umetnost, bilo kroz gledanje dramskog  ill učestvovanjem u njemu. Svoje  stvaralačke mogućnosti  na najbolji način deca izražavaju kroz igru. Pedagoški osmisljena i vodjena, ona je najbolji način da deca upoznaju prirodu  koja ih okružuje. Dete se može potpuno razviti jedino uz pomoć iskustva, radom, učešćem u aktivnostima. Upravo dramski metod,  koji kroz svoj priručnik predlaže autor, omogućuje da deca lakše  spoznaju i usvajaju odredjene pojmove iz sveta koji ih okružuje. Dobar primer  iz priručnika je dramski tekst “Avanture kišnih kapljica” kroz koji se deca , na njima pristupačan i zanimljiv način upoznaju sa pojmovima okean,oblak,Sunce,padavine i vrstama padavina.

Priče su jedno od najmoćnijih alatki kojima se edukatori služe u radu sa decom. U ponudjenim radionicama Dušica Bojović  magijom priče vodi decu na put kruženja vode u prirodi i od semenke stiže do svemira. Autor zna da su čin slušanja i pričanja priče  dobra vežba za koncentraciju, pažnju, motivaciju i uključuju i emotivnu i intelektualnu sferu dečije ličnosti i zato u priručniku nudi dosta dobrih i zanimljivih priča. One  su koncipirane tako da uključuju različite vrste aktivnosti . Tako na primer, dok slušaju priču, deca imaju zadatak da pantomimom  dočaraju akciju i osećanja. Nekada je to priča: zamisli da si... gde dete ima zadatak  da govori iz ugla kiše, pahuljice, Sneška… Tehnike pričanja “vaspitač u ulozi” ili deca u paru osmišljavaju  i glume dijalog, takodje su vrlo podsticajne i pružaju mogucnost  za maštu i kreativnost.

Autor je  Priručnik podelio u četiri  tematske  celine: Kruženje vode u prirodi; Od  semena do ploda; Dogadjanja u svemirskom kutku i Sačuvajmo prirodu. Svaka celina se  moze  koristiti nezavisno jedna od druge, a zajedno daju smisaonu celinu .

U strukturi svakog dela nalaze se zanimljive igre zagrevanja i bogata ponuda raznovrsnih  dramskih  tehnika: pantomima, vodjena fantazija, narativna pantomima , igre uloga,  zamrznute slike,  staza savesti, akcione priče, vaspitač u ulozi… dramatizacija, interaktivna priča… Svaka od ovih tehnika našla je svoje mesto i pedagoški je opravdana. Pokretom, plesom, muzikom, magijom priče, vaspitač-moderator vodi decu na put od semena do svemira. Pored kreativnosti i stvaralaštva ove igre imaju i odličan efekat na  socijalizaciju.

Posebno mesto u svakoj od četiri tematske celine čine  eksperimenti. Oni su važni  za decu različitog uzrasta zbog svoje očiglednosti i jasnoće. Kroz jednostavne  i zanimljive zajedničke aktivnosti dece i odraslih  ili samostalno dece, pruža im se mogućnost za inventivnost, samostalnost,  istrajnost, razvijajnje dobre komunikacije na različitim nivoima. U saznajnom  smislu daju prostor za dopunska objašnjenja, upućivanje na drugu litreaturu… Zato je važno što su uvršćeni i u ovu knjigu. Eksperimenti poput: Kondenzacija; Bašta u ljusci od jajeta ili Kako napraviti reciklirani papir, ne iziskuju poseban matrerijal  niti su komplikovani za izvodjenje, ali će sigurno deci biti zanimljivi, jasni i korisni.

“Priroda deci pripoveda” – upoznavanje priorde kroz dramski metod  je knjiga  puna  primera  dramskih igara prilagodjenih, sadržajem i metodama,  za rad sa decom  mladjeg uzrasta. Stoga je preporučujem  za čitanje i korišćenje svima koji se pripremaju za rad sa decom  ili već  rade sa njima, jer mogu da obogate repertoar svojih aktivnosti, metoda i tehnika ili da im posluži kao inspiracija za kreiranje novih.

Biljana Radosavljević, pedagog